Systemy zarządzania zamówieniami w sklepach internetowych

timer 2 min czytania

Główną cechą współczesnych sklepów internetowych jest ich znaczące zautomatyzowanie. Jednym z motywatorów takich zmian jest potrzeba dynamicznego zaspokajania rosnących oczekiwań klientów odnośnie całego procesu zamówienia. W rezultacie powstają zaawansowane systemy, kompatybilne z innymi programami wykorzystywanymi w sklepie.

Proces składania zamówień jest najważniejszym procesem w obsłudze każdego sklepu internetowego. Obejmuje on szereg czynności, począwszy od momentu zakupu produktu do czasu dostarczenia go do klienta. W skrócie zarządzanie zamówieniami można podzielić na trzy główne obszary:

    • złożenie zmówienia - zakup produktu przez klienta, który otrzymuje powiadomienia o kolejnych etapach realizacji zamówienia
    • realizacja - czynności związane z dystrybucja produktu: znalezienie go, pakowanie i wysyłka
    • zarządzanie zasobami - monitorowanie stanów magazynowych oraz dostępności produktów

Do skoordynowania powyższych etapów służy tzw OMS, czyli System Zarządzania Zamówieniami (ang. Order Management System). Jest to oprogramowanie, które zapewnia firmom możliwość zintegrowania i usprawnienia procesu realizacji zamówień, składanych przez klientów. System ten pozwala na obsługę klienta, przetwarzanie zamówień, zarządzanie zapasami oraz obsługę procesów marketingowych i reklamacyjnych – wszystko to połączone jest w jeden zasób. Dzięki temu klient może mieć pełną informację o zamówieniu na każdym etapie jego realizacji, a sprzedawca pełny obraz wszystkich zamówień oraz powiązanych z nimi funkcjonalności. OMS jest organizatorem i integratorem, odbiera i przekazuje polecenia do właściwych systemów. Zapewnia niezbędna widoczność zarówno kupującemu jak i sprzedawcy.

Główne zalety stosowania  systemu zarządzania zamówieniami na platformie sklepu to:

    • skoordynowanie całego procesu realizacji zamówienia  i kontrolowanie w jednym miejscu poszczególnych jego etapów
    • zwiększenie płynności działania sklepu poprzez zmniejszenie możliwej liczby błędów
    • możliwość jednoczesnego funkcjonowania w wielu kanałach sprzedaży (omnichanel)
    • możliwość kontroli stanów magazynowych będących w różnych lokalizacjach
    • oszczędność czasu
    • wyższa jakość obsługi klienta

Rolą sprzedawców jest szybkie dostosowanie się i zapewnienie bezproblemowej obsługi klienta w sposób opłacalny i satysfakcjonujący dla obu stron. Narzędzie OMS zapewni kompleksową obsługę najważniejszego procesu w sklepie internetowym, jakim jest realizacja i nadzorowanie zamówień, a tym samym usprawni funkcjonowanie całego biznesu. Warto skoncentrować się na maksymalnej digitalizacji tej sfery działalności, pamiętając, że zarządzanie zamówieniami ma bezpośredni wpływ na sposób, w jaki klient postrzega przedsiębiorstwo lub markę.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.