Różnice pomiędzy małymi a dużymi hurtowniami (zalety i wady)

timer 4 min czytania

Różnice między małymi a dużymi hurtowniami ujawniają się w wielu aspektach ich działalności. Dotyczą one zarówno sposobu jak i zakresu usług kierowanych do klientów. W tym artykule postaramy się przedstawić najważniejsze różnice pomiędzy małymi a dużymi hurtowniami, jak i poinformować o podobieństwach pomiędzy nimi. Współpraca  z hurtowniami dotyka wielu ważnych aspektów w kontekście funkcjonowania sklepów internetowych. Najważniejsze z nich to:

1. Asortyment

Duże hurtownie posiadają większy i często bardziej różnorodny asortyment niż hurtownie małe. To na pewno zaleta dla właściciela sklepu internetowego, który ma w takiej sytuacji większe poczucie bezpieczeństwa, jeśli chodzi o dostępność dużej ilości danego (często popularnego) asortymentu. Często dany towar wyprzedaje się w bardzo szybkim tempie - jego obecność w dużej ilości jest gwarancją zadowolenia klientów sklepu internetowego. E-sklep powinien odpowiednio wcześnie (planując współpracę z daną hurtownią) dowiedzieć się od hurtowni, jakie ilości towaru posiada hurtownia. Konieczne jest wtedy sprawdzenie następujących kwestii:

    • ilości towaru
    • ilości sztuk danego modelu (np. w przypadku ubrań)
    • ilości wariantów danego towaru
    • ilości wariantów kolorystycznych

Małe hurtownie mogą natomiast mniejszą ilość produktów przekuć w swego rodzaju atut: częstą praktyką wśród tego rodzaju hurtowni jest wyszukiwanie "produktowej niszy" - oferują produkty rzadkie, oryginalne, różniące się od produktów danego rodzaju obecnych na rynku. Mogą to być produkty unikatowe, wytwarzane przez lokalnych dostawców, lub produkty znane na rynku, ale sprowadzane np. z zagranicy, nie mające swoich odpowiedników na rynku, na którym funkcjonuje sklep internetowy.

2. Możliwość importu i aktualizacji stanów magazynowych (pliki xml, csv, automatyczny integrator)

W przypadku tego aspektu funkcjonowania sklepów internetowych - często nie ma różnic między małymi a dużymi hurtowniami. Automatyczne integracje opierają się na plikach xml/csv. O ich dobrą techniczną jakość dbają zarówno duże jak i małe hurtownie - to zależy od podejścia hurtowni do dbania o tego rodzaju pliki a tym samym od podejścia hurtowni do rozwoju ich firmy na rynku internetowym. Oczywiście zarówno wśród dużych i małych hurtowni istnieją  takie - które plików koniecznych do integracji nie mają lub je mają, ale ich jakość techniczna jest bardzo słaba. Automatyczne integracje mają decydujące znaczenie dla sprawnego funkcjonowania sklepów internetowych. Aby ułatwić sobie zadanie można skorzystać z ofert firm zajmujących się automatycznymi integracjami (np. Megamo.pl). Ich zalety to:

    • aktualizacja stanów magazynowych co kilka – kilkanaście minut
    • możliwość wyłączenia produktów, które się nie sprzedały
    • możliwość zawężenia bazy produktów, które chcemy dodać do sklepu
    • przypisanie reguł cenowych np. do kategorii
    • pokazywanie historii aktualizacji
    • działanie 24 godz./dobę
    • automatyczne usuwanie niechcianych elementów (nie we wszystkich integratorach)

3. System zamówień:

W tym przypadku różnice pomiędzy małymi i dużymi hurtownia uwidaczniają się bardziej niż w przypadku automatycznych integracji. Większe hurtownie z reguły posiadają więcej środków  na zastosowanie skomplikowanych, (często indywidualnych), przystosowanych do obsługiwania dużych biznesów systemów zamówień. Te systemy działają z reguły bardzo skutecznie i mają szereg różnorodnych funkcji  powiązanych z zamówieniami - jak. np.  integracje z kurierami, integracje z różnorodnymi systemami płatności, śledzenie przesyłek, obserwacja statusów zamówień, itd. Poniżej zamieszczamy informacje, co powinno być ważne dla sklepu internetowego jeśli chodzi o system zamówień hurtowni.

    • szybkość działania
    • logiczny, spójny interfejs
    • dopasowanie do pracy w modelu dropshippingu (np. miejsce, gdzie można wpisać adres klienta, do którego hurtownia ma wysłać towar, możliwość wpisania numeru listu przewozowego, kiedy ma się własnego kuriera)
    • różnorakie pod względem kategorii i cen możliwości wysyłki
    • możliwość szybkiego wyszukiwania produktów po kodach czy też nazwach produktów
    • system płatności (jeśli hurtownia uwzględnia jedynie tradycyjne przelewy powinniśmy się zastanowić, czy nawiązać z nią współpracę. Przy nawale zamówień liczy się czas, a ograniczenie możliwości płatności wydłuża cały proces)

Małe hurtownie również mogą posiadać sprawne i skuteczne systemy zamówień - natomiast rzadko korzystają z zaawansowanych indywidualnych rozwiązań, oferowanych przez firmy informatyczne.

4. Kontakt z hurtownią

Jakość kontaktu z hurtownią ma niewiele wspólnego z wielkością hurtowni. Kwestia ta zależy głównie od jakości zarządzania w danej firmie. I małe i duże hurtownie powinny mieć wyznaczone osoby przeszkolone do kontaktu z klientami (właścicielami sklepów internetowych). Dużym hurtowniom może być tu łatwiej o tyle, że zatrudniają więcej osób, które mogą bardziej kompleksowo obsługiwać klientów.

Dlaczego kontakt z hurtownią jest bardzo ważny?:

Jest on ważny szczególnie na  bardziej zaawansowanym etapie współpracy: np. w zakresie aktualizacji plików XML/CSV, w razie pytań dotyczących procesu zamówień, asortymentu, ewentualnych trudności z wysyłką itd. Należy pamiętać, aby kontakt do konkretnej osoby otrzymać na samym początku współpracy.

5. Zwroty

W przypadku zwrotów również trudno jest wskazać na różnice w kontekście wielkości hurtowni. Współpraca sklepu internetowego z hurtownią to współpraca na zasadzie B2B. Obowiązują zatem zwroty - spowodowane np. uszkodzeniem, wadliwością, nieprawidłowością towaru. Nie obowiązują natomiast postanowienia dot. tzw. zwrotów konsumenckich wskazanych w Ustawie o prawach konsumenta z 30 maja 2014 r. Hurtownie  z reguły nie przyjmują zatem od sklepów tzw. zwrotów bez podania przyczyny. Część hurtowni ma indywidualną politykę w tej kwestii.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.