Regulamin sklepu dropshipping

timer 4 min czytania

Regulamin sklepu dropshippingowego jest w wielu aspektach podobny do regulaminu sklepu nie funkcjonującego w formule dropshippingu. W tym artykule chcielibyśmy się skupić na tych kwestiach, które różnią regulamin sklepu dropshipping od regulaminu tradycyjnego e-sklepu.

Model współpracy w dropshippingu cieszy się w ostatnich latach coraz większą popularnością. To prosty i korzystny dla sklepów model: właściciele sklepów nie muszą posiadać fizycznie w swojej ofercie produktów danej hurtowni. Dzięki temu nie muszą ponosić (często wysokich) kosztów magazynowania. Nie trzeba mieć zatem wysokiego wkładu finansowego, aby rozpocząć właściwą działalność w dropshippingu. Produkty, jakie klient kupuje w sklepie internetowym są wysyłane do niego bezpośrednio przez hurtownię - co powoduje, że przedsiębiorca internetowy oszczędza środki i czas, ponieważ to hurtownia pakuje i rozsyła produkty. Zyskiem sklepu internetowego jest różnica między ceną produktu w hurtowni, a tą, którą klient płaci w sklepie. Właściciel e-sklepu może zatem skupić sie w dużej mierze na działaniach marketingowych - bardzo potrzebnych, szczególnie w pierwszej fazie funkcjonowania sklepu internetowego.

Jak model współpracy w Dropshippingu wpływa na kształt regulaminu e-sklepu?

Pierwszym działaniem e-sklepu powinno być określenie modelu współpracy z hurtownią. Właściciel sklepu internetowego może pełnić dwie role w stosunku do tzw. klienta końcowego, czyli osoby fizycznej kupującej produkty w jego sklepie internetowym:

Może on funkcjonować w modelu dropshippingu albo jako "sprzedawca" albo jako "pośrednik" pomiędzy klientem zamawiającym towar a hurtownią.

1) Rola sprzedawcy:

    • Hurtownia pakuje i wysyła produkty
    • Właściciel sklepu ponosi odpowiedzialność za sprzedane produkty (z reguły również w kontekście zwrotów i reklamacji)
    • Właściciel sklepu wystawia paragon lub fakturę za sprzedany towar

Taki model współpracy od zwykłego sklepu z magazynem różni tylko fakt, że usługa logistyczna związana z realizacją zamówienia zostaje przeniesiona na hurtownię. Należy zwrócić uwagę, że w tej formule dużo zależy od tego, jak właściciel sklepu ułoży sobie zasady współpracy z hurtownią. Z doświadczenia wiemy - ze przy odpowiednio skonstruowanej umowie hurtownie często biorą na siebie obsługę zwrotów czy reklamacji. Warto o to zadbać odpowiednio wcześnie. Istotne jest, aby wspomnieć, że zmienia się tutaj miejsce rozpatrywania i obsługi reklamacji, ale nie podmiot za nie odpowiedzialny – to sklep internetowy ponosi odpowiedzialność przed klientem w zakresie zwrotów i reklamacji.

2) Rola pośrednika pomiędzy hurtownią (dostawcą) a klientem sklepu (klientem końcowym)

    • W tej formule, podobnie jak w tej powyżej, hurtownia jest odpowiedzialna za pakowanie towaru i wysyłkę, dochodzą jej jednak dodatkowe obowiązki: chodzi o wystawienie faktury/paragonu
    • Hurtownia odpowiada tutaj również za obsługę zwrotów i reklamacji
    • Rola właściciela sklepu internetowego ogranicza się tutaj do odpowiedniego przetworzenia zamówienia: do przekazania hurtowni odpowiednich danych osobowych i adresowych klienta końcowego

Sprzedawca ma zatem inne obowiązki niż pośrednik i musi to znaleźć swoje odzwierciedlenie w regulaminie. W szczególności dotyczy to reklamacji i zwrotów. (to jedna z najważniejszych kwestii również w tradycyjnym regulaminie). W regulaminie powinna zostać określona rola sklepu w kontekście zwrotów i reklamacji, zakres jego odpowiedzialności oraz konkretna procedura postępowania. Kolejna istotna kwestia w tym kontekście to ochrona danych osobowych. W modelu dropshippingu właściciel sklepu przekazuje hurtowni dane klientów końcowych, którym wysyłane są produkty. Polityka prywatności musi zatem zawierać informacje -  że dane klienta zostaną przekazane innemu podmiotowi w takim i takim zakresie. Konieczne w tym przypadku jest zawarcie umowy pomiędzy sklepem i hurtownią dot. powierzenia przetwarzania danych klientów końcowych (zgodnie z zasadami RODO).

W formule, w której właściciel sklepu występuje jedynie w roli pośrednika, najistotniejszą kwestią jest klarowne poinformowanie klienta w regulaminie o dokładnym przebiegu realizacji usługi pośrednictwa w sprzedaży. To klient końcowy w tym przypadku podpisuje z hurtownią umowę kupna-sprzedaży: musi mieć on jasny przekaz, skąd pochodzi towar, który nabywa i jak wygląda cała logistyka powiązana z realizacją zamówienia.

W formule, w której sklep występuje jako sprzedawca - te kwestie są również bardzo istotne i powinny zostać dookreślone w regulaminie - natomiast w tym przypadku klient końcowy ma większy komfort - ma dużo bliższy i częstszy kontakt ze sklepem aniżeli z hurtownią i zawsze może się do sklepu szybciej i łatwiej zwrócić w przypadku wątpliwości.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.