Bogaty asortyment, czy niewielka, ale starannie wyselekcjonowana oferta?

timer 4 min czytania

Preferujesz obejrzeć na ten temat film? Obejrzyj go na naszym kanale: https://youtu.be/NY-Qh--KIzE

Aby odpowiedzieć na pytanie zadane w tytule, trzeba się najpierw zastanowić nad kilkoma podstawowymi kwestiami dotyczącymi wyboru produktów do sklepu.

Po pierwsze:

Warto zbadać zapotrzebowanie na daną kategorię/ kategorie produktów na rynku.

Powinniśmy się zastanowić, czy na produkty, które chcemy sprzedawać, są chętni, żeby je kupić?

Warto zaznajomić się ze statystykami dostępnymi na portalach traktujących o e-commerce, popytać doświadczonych sprzedawców na forach - jaki rodzaj asortymentu sprzedaje się najlepiej i z jakim innym rodzajem asortymentu go połączyć, aby osiągnąć sukces w e-commerce.

Aktualne trendy dotyczące produktów oraz związanych z nimi możliwości rozwoju możemy przeanalizować m.in. dzięki niektórym narzędziom dostępnym w Internecie, jak np. Google Trends lub Planer słów kluczowych. Możemy też przejrzeć oferty na popularnych portalach aukcyjnych.

Po drugie:

Konieczna jest analiza rynku w kontekście konkurencji: Jak wielu dostawców oferuje wybraną już przez nas kategorię produktów, jak prezentują się ceny i czy konkurowanie z tymi dostawcami będzie wymagało podjęcia szeroko zakrojonych działań marketingowych i PR-owych.

Statystyki na ten temat bardzo łatwo znaleźć. Zajmuje się tym wiele branżowych portali.  

Analiza rynku to nie tylko sprawdzenie, czy ktoś handluje konkretnym produktem –  ważne jest też sprawdzenie jak ktoś je sprzedaje, czym się wyróżnia, w czym tkwi jego sukces.

Po trzecie:

Bardzo ważna jest znajomość asortymentu, jaki wybraliśmy. Czy znamy swoje produkty?

Czy wybrana przez nas kategoria produktów będzie generowała wiele pytań od naszych przyszłych klientów?

Jeśli nie mamy dużej wiedzy na temat wybranego przez nas asortymentu, a pytania klientów będą dotyczyć np. szczegółów technicznych, to doradztwo z naszej strony możliwe będzie tylko w ograniczonym zakresie. W sklepie z butami istotne będą tabele rozmiarów, ale w przypadku sklepu z pokarmem dla egzotycznych zwierząt sama informacja o składzie pokarmu może być niewystarczająca. Klienci będą oczekiwali wiedzy eksperckiej.

Klienci niekoniecznie będą chcieli wiedzieć wszystko, na pewno jednak zdołają łatwo wychwycić, czy obsługa dysponuje profesjonalną wiedzą.

Wiedzę na temat produktów można łatwo zaprezentować na blogu na stronie lub wysyłając klientom pomysłowe newslettery.

Czy lepiej mieć w sklepie bogaty, zróżnicowany asortyment, czy też niewielką, ale starannie wyselekcjonowaną ofertę?

1. Jakie są zalety znalezienia produktowej niszy?

Znalezienie niszy nie jest w dzisiejszych czasach łatwe, ale warto spróbować. Jest to szczególnie ważne w przypadku sklepów, które dopiero budują swoją pozycję na rynku - muszą się one czymś przebić do świadomości klientów. Niekoniecznie musi to być coś zupełnie nowego na rynku. Wystarczy jeśli będzie odróżniało się w istotny sposób od produktów konkurencji.

Warto nawiązać np. współpracę z mniejszymi rzemieślnikami lub producentami. Dobrze sprzedają się naturalne kosmetyki, czy ciekawe meble o unikatowym designie, wytwarzane w mniejszych partiach, lokalnie. Nawiązanie współpracy z wieloma mniejszymi producentami wytwarzającymi ciekawe, niszowe, wyróżniające się produkty może dać właścicielowi sklepu możliwość posiadania sporej, ciekawej oferty.

Kolejnym przykładem produktów wytwarzanych często w mniejszych ilościach i często unikatowych są ubrania, pościel, poszewki, torby i inne produkty szyte przez niewielkie szwalnie, z pomysłem i zaangażowaniem. Takimi produktami można naprawdę zainteresować potencjalnych klientów.

2. Czy szeroka, różnorodna oferta jest dobrym pomysłem?

Aby w początkowej fazie działalności sklepu zdecydować się na takie rozwiązanie, trzeba zdawać sobie sprawę, że niska cena będzie jedną z decydujących kwestii dla klientów.

Niskie ceny negocjuje się z dostawcami a argumentem w takich negocjacjach jest zawsze duża prognozowana ilość zamawianych towarów. Dla sklepów, które mają już ugruntowaną pozycję na rynku - taka sytuacja nie musi być problematyczna.  

Ale dla właściciela sklepu, który dopiero rozpoczyna, a nie ma dużego kapitału początkowego - wynegocjowanie niskich stawek może okazać się niemożliwe.

Podsumowanie:

Wybór niszy, czy też dużego i bogatego asortymentu zależy w głównej mierze od indywidualnej sytuacji danego sklepu internetowego. W początkowej fazie działalności, kiedy właściciel sklepu często nie dysponuje dużymi środkami - warto poszukać pewnej niszy produktowej, ciekawych produktów np. od lokalnych rzemieślników.

Ilość produktów nie musi być duża. Warto ofertę zróżnicować pozyskując towary od kilku dostawców, stosując np. crosselling (czyli uzupełnić główny asortyment o produkty, który ten główny asortyment uzupełnią).

Sklepy posiadające już spore przychody (często o ugruntowanej pozycji) albo dysponujące dużym kapitałem początkowym mają bardziej odpowiednie warunki do stworzenia dużej, bogatej, różnorodnej oferty. Do stworzenia takiej oferty konieczne jest często doświadczenie (dobra znajomość rynku) oraz wysoka pozycja rynkowa i finansowa.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.